رسالت (ماموریت)گروه فوریت پزشکی
رسالت گروه فوریتهای پزشکی دانشکده پرستاری شیروان تربیت دانش آموختگانی است که با تکیه بر دانش روز، مهارت و کارآمدی، ایمان و تعهد، دلسوزی و مهربانی، اخلاق حرفه ای، و برقراری ارتباطات موثر حرفهای، خدمات فوریتهای پزشکی مورد نیاز آحاد جامعه را از مرحله پیشگیری تا بازتوانی با روش ها و ابزارهای استاندارد، ارائه کنند. به نحوی که در تمامی مراحل خدمات رسانی به مصدومین از لحظه تماس تا زمان تحویل بیمار یا مصدوم به بیمارستان براساس دستورالعمل های مربوطه اقدام نموده و تمامی تلاش خود را برای بهبود وضعیت و نجات مصدوم به کار بندد. همچنین ارتقای سطح علمی و عملی فارغ التحصیلان فوریت های پزشکی و به تبع آن افزایش کیفیت خدمات اورژانس پیش بیمارستانی است.
اهداف دوره کاردانی پرستاری دانشکده پرستاری شیروان
هدف کلی دوره کاردانی فوریتهای پزشکی در دانشکده پرستاری شیروان حفظ و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی گروه فوریت های پزشکی
اهداف گروه فوریتهای پزشکی:
- ارتقای کیفیت و کمیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
- ارتقای توانمندی اعضای هیئت علمی
- تدوین برنامههای مدون علمی برای افزایش توان علمی فوریتهای پزشکی
- تقویت مهارتهای عمومی و اختصاصی در دانشجویان
- هدایت پژوهشهای دانشکده به سمت اولویتهای تحقیقاتی دانشگاه، استان و منطقه
- تلاش برای از بین بردن فاصله آموزش تئوری در دانشکده با بالین
- گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی
- توسعه کمی و کیفی تجهیزات آموزشی و فناوری اطلاعات
- افزایش رتبه علمی دانشکده
- توسعه امکانات و تسهیلات رفاهی دانشجویی و کارکنان
اهداف خاص مرتبط با دانش آموختگان دوره فوریتهای پزشکی
- برقراری ارتباط مناسب و موثر حرفهای با بیماران، خانواده، پزشک معالج و سایر اعضای تیم مراقبت سلامت
- تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای تخصصی مطابق با استانداردهای سازمان اورژانس پیش بیمارستانی
- ارایه آموزش مناسب و مقتضی با نیازهای مددجویان و خانواده های آنها
- ارایه مراقبت مبتنی بر اصول اخلاقی در شرایط متفاوت و عرصه های متعدد
توانایی اجرای کار تیمی برای رفع مشکلات مرتبط با سلامتی بیماران و مصدومین با تاکید بر اصول ارایه مراقبت حرفهای
اولویت دادن به یادگیری مادام العمر جهت ارایه خدمات مراقبتی مبتنی بر دانش روز و موثر
توانمندی و صلاحیتهای مورد انتظار دانش آموختگان دوره کارشناسی پرستاری
توانمندیها، صلاحیتها و مهارتهای مورد انتظار از فارغ التحصیلان دوره کاردانی فوریتهای پزشکی در دو طبقه عمومی و تخصصی علمی و عملی قرار میگیرد:
توانمندیهای عمومی مورد انتظار
- مهارتهای ارتباطی
- تعامل بین بخشی، ارتباطات و مشارکت بین حرفه ای
-کار در محیطهای حرفه ای
- تفکر نقادانه
-مهارتهای حل مسئله
- تحلیل آزمایشها، شناسایی مشکلات و انجام اقدامات
- استفاده ماهرانه از وسایل موجود در آمبولانس
- آموزش به مددجو و خانواده
- درخواست و ارائه مشاوره حرفهای
- ایفای نقش به عنوان تکنسین فوریت پزشکی حمایتگر و مدافع
-مدیریت و رهبری حرفهای با تاکید بر شرایط بحرانی
- تداوم در یادگیری مادامالعمر، تبحر و کارآمدی
-مهارتهای مراقبتی و درمانی مبتنی بر شواهد
- مسئولیت پذیری و پاسخگویی
- پایهگذاری تمامی اقدامات و مراقبتها براساس اصول اخلاقی حرفه ای
- ثبت و ارائه گزارش
-خودکنترلی و ارزیابی عملکرد
توانمندیهای تخصصی علمی و عملی مورد انتظار
انتظار میرود فوریتهای پزشکی فارغ التحصیل از دوره کاردانی از اکثریت موارد صلاحیت و مهارت علمی و عملی با توجه به دروس علوم پایه و تخصصی ارائه شده در دوره دو ساله تحصیلی، با تاکید بر حیطه های اصلی اصول و فنون مراقبتی در فوریتهای پزشکی و با توجه به موارد مندرج در برنامه آموزشی دوره کاردانی فوریتهای پزشکی معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برخوردار باشد.دانش آموختگان کاردانی فوریتهای پزشکی این دانشکده باید قادر باشند:
با بیماران، همراهان بیماران، خانواده، پزشک معالج و اعضای دیگر تیم سلامت ارتباط مناسب و موثر حرفه ای برقرار نمایند.
برای برطرف کردن مشکلات و ارتقای سلامت بیماران و مصدومین برنامه مراقبتی تدوین نموده، آن را اجرا و ارزشیابی نمایند.
از بیماران و مصدومین در همه رده های سنی و در عرصه های مختلف مراقبت نمایند.
به مددجویان، همراهان و خانواده آنان آموزش دهند.
توانایی هماهنگ کردن تیم سلامت برای رفع مشکلات بیماران و مصدومین
یادگیرنده مادام العمر باشند.
نقش های دانش آموختگان در جامعه:
فوریتهای پزشکی در نقش های مراقبتی، حمایتی و آموزشی- پژوهشی- مشاوره ای وظایف خود را در جامعه انجام می دهند.
فلسفه (ارزش ها و باور ها)
دانشکده پرستاری شیروان تلاش میکند در آموزش دانشجوی کاردانی فوریتهای پزشکی ارزشهای زیر را مد نظر داشته باشد:
1- تعالی اخلاقی، اعتلای فرهنگ اسلامی، رشد معنوی و پیشرفت متوازن و همه جانبه جامعه به سوی کمال حقیقی
2-برنامه آموزشی زمینه ساز رشد معنوی دانشجویان باشد.
3-انسان به عنوان جانشین خداوند و بهترین مخلاقات، دارای کرامت ذاتی است و به همین دلیل حق حیات، سلامت و در صورت داشتن عقلانیت، حق تصمیم گیری برای او محفوظ است.
4- سلامتی حالتی پویا است که تحت تاثیر عوامل مختلف و تعامل درونی و بیرونی در پیوستاری از حداکثر تا حداقل در حال تغییر است.
5- در هر شرایطی می توان موقعیت سلامت فرد را با توجه به دانش حرفه ای روزآمد و براساس شرایط واقعی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی به سمت بهبودی سوق داد.
6- مهمترین ویژگی انسان برخورداری از قدرت عقل و تفکر است که او را به سمت ارزش های انسانی همچون اخلاق، عدالت خواهی، صداقت و انصاف سوق می دهد و تکمیل این فضایل در سایه یادگیری مستمر صورت می گیرد.
7- مراقبت و درمان بیماران و مصدومین در سایه کار هماهنگ تیمی معنی مییابد.
8- انسان مجموعه ای بی نظیر از ابعاد مختلف است که در تعامل با یکدیگر وجود او را تشکیل می دهند.کلیت جامعه نیز حاصل تعاملات و ارتباطات انسان هایی است که هر کدام دارای حقوق و مسئولیت های خاص می باشند.
9- دیدگاه سیستمی به انسان ایجاب می کند که وجود او را در تاثیر و تاثر عوامل زیستی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی مورد بررسی و مراقبت قرار گیرد.
10- عوامل متغیر موجود در شرایط و محیط زندگی موجب بروز نیازهای متغیر سلامتی شده و تنوع مراقبت های پرستاری را ایجاب می کند.
11- آموزش و یادگیری فرآیندی دو جانبه باشد که در تعامل و هماهنگی یاد دهنده و یاد گیرنده به سمت اهداف یادگیری سوق یابد.
12- یادگیری مشتمل بر کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روان حرکتی است که از طریق آموزش علوم مختلف و نقش الگویی استاد میسر گردد.
13- آموزش فوریتهای پزشکی زمینه ساز رشد همه جانبه دانشجویان شده و تعهد آنان به یادگیری مادام العمر و تعالی حرفه ای را موجب گردد.
14- آموزش بر مبنای ارتقای توان استفاده از تفکر انتقادی در حل مشکل و تصمیم گیری طراحی گردد.
15- استفاده از روشهای نوین در آموزش که به بهبود یادگیری کمک کند و بر مبنای نیاز، توانایی و تجربه قبلی فراگیران طراحی شده، توصیه گردد.
16- استفاده از نتایج تحقیقات در آموزش باعت معنی دار شدن موضوعات آموزشی شده و به بهبود کیفیت آموزش ها کمک میکند.
دورنما(چشم انداز)
طی ده سال آینده فارغالتحصیلان دوره کاردانی فوریتهای پزشکی دانشکده پرستاری شیروان همگام با نیاز های در حال تغییر جوامع به نحو پویایی خواهد بتواند استاندارد های منطقه ای و جهانی آموزش فوریتهای پزشکی را کسب کند. دانش آموختگان کاردانی فوریتهای پزشکی دانشکده، جایگاه تعریف شده و موثری در ارائه مراقبت ها در کلیه سطوح سلامت از پیشگیری تا بازتوانی در نظام سلامت کشور به دست آورد. دانش آموختگان این دانشکده خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه ای را در مسیر پیشرفت سطح سلامت آحاد جامعه و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ارائه دهند. خدمات دانش آموختگان برنامه کاردانی فوریتهای پزشکی این دانشکده از لحاظ کیفیت در رتبه نخست منطقه و قابل عرضه در سطح بین المللی باشد.